Férové dětství

Tržby vzrostly o 1 %, náklady o 30 %. Hotelový trh se otřásá

Tržby vzrostly o 1 %, náklady o 30 %. Hotelový trh se otřásá

Nejnovější (srpnová) data poradenské společnosti STR ukazují, že hotelový trh České republiky s Prahou je poraženým pocovidového vývoje. Jak oproti zbytku Evropy, tak v porovnání s přímými konkurenty. K tomu Česko v současnosti čelí jedné z nejvyšších inflací vyspělého světa. 

 

Na první pohled vypadá standardní meziroční srovnání pro Českou republiku dobře, protože ze zveřejněných dat vyplývá, že situace je lepší než v roce 2022. Hostů (a cizinců) přijíždí do ČR více, hotely nejsou poloprázdné a atakují hranici obsazenosti 80 %. Nicméně tato čísla o moc výše jít nemohou. Ceny pokojů, což je z ekonomického pohledu důležitější ukazatel, naopak vypadají velmi varovně. Zejména při podrobnějším srovnání. Meziroční nárůst pod 10 % nepokrývá ani nominální inflaci, natož inflaci "hotelovou" (potraviny, energie, mzdy), která je meziročně skoro trojnásobná. Ceny pokojů padají výrazně i mezi jednotlivými měsíci, kdy se v ČR snížily průměrné ceny pokojů za noc z červnových 118 euro na 102 euro v červenci, a následně v srpnu až pod 100 euro. V Praze je rozdíl ještě vyšší. V současnosti můžeme pozorovat skoro třetinový cenový odskok od Budapešti a stále více vzdalující se Vídeň. Aktuálně se srovnáme s Bratislavou a Varšavou, ale na první ligu, kam jsme před covidem patřili – se díváme se zoufalým odstupem.

 

Hotel, ilustrační fotografie

 

POROVNEJME S ROKEM 2019

Evropa vzrostla (ADR) o 35 % (srpen 23 vs srpen 19). Celoročně (leden-srpen; tzv „year-to-day“ (YTD)) o 30 %. Budapešť o 67,4 % v srpnu, 60 % YTD. Tržby (obsazenost x ADR) Budapešti vzrostly YTD o 37 % – v České republice o 1 % a Praha -2 %. Bratislava vzrostla o 40 %, Berlín o 25 %, Varšava o 39 % (a má o 40% vyšší tržby – jako jedna z mála zvýšila obsazenost oproti roku 2019).

 

Resumé: Kdysi velmi úspěšný sektor českého hospodářství je ve velkých problémech. Respektive zaostává.

 

"Nám v Czech Inn Hotels se daří, zvyšujeme tržby o inflaci, ovšem když se na výsledky budu dívat z pohledu českého trhu, vstávají mi vlasy hrůzou na hlavě," reaguje Jaroslav Svoboda, majitel největší české hotelové sítě Czech Inn Hotels. "Jasně, v Budapešti měli skvělé Mistrovství světa v atletice v srpnu. Ale zaprvé jejich výsledky rostou úplně jiným tempem celoročně, zadruhé ten obrovský nádherný stadion prostě mají. A mají spoustu jiných akcí. U nás nebýt O2 aréna a Run Czech s půlmaratonem – tak co se tu děje? A to ještě Evropa, se kterou se srovnáváme, není zrovna ekonomickým tygrem v těchto letech. Celosvětově nám vlak ujíždí mnohem rychleji."

 

Hotel, ilustrační fotografie

 

MEZIROČNÍ SROVNÁNÍ

MEZIROČNÍ SROVNÁNÍ

Occ % = obsazenost hotelů; ADR = průměrná dosažená cena pokoje v eurech

 

MEZIMĚSÍČNÍ SROVNÁNÍ  

Srpnová čísla jsou z hlediska obsazenosti lehce atypická. V Praze a střední Evropě se vrací hlavní sezóna, která naopak v úplném létě byla více na jihu kontinentu. Vývoj cen – blíž k Bratislavě než k Vídni, je však signifikantní.

 

Obsazenost hotelů v %

Obsazenost hotelů v %

 

Průměrná cena pokoje v eurech

Průměrná cena pokoje v eurech

 

SROVNÁNÍ JEDNOTLIVÝCH HOTELŮ DLE STR

Ze srpnových čísel českých hotelů vynikají v obsazenosti hotely skupiny Czech Inn Hotels. Wellnes Hotel STEP 86,3 %; pětihvězdičkový The Grand Mark Prague 86,7 % (s cenou 313,66 euro), Josephine Old Town Square Hotel 95,1 % (s cenou 146,14 euro) a Hotel Merkur dokonce 98,1 %.

 

"Já jsem stará škola a vždy mě zamlada učili, že z prázdného pokoje nic nevyděláte," vysvětluje obchodní ředitel skupiny, Petr Chábera, a dodává: "Hotely nejsou o budovách, jsou o lidech a atmosféře."

Redakce GastroJobs.cz

Zdroj: Czech Inn Hotels

Tabulka, grafy: Smith Travel Research/Czech Inn Hotels

Fotografie: Canva, AI

Používáním webu společnosti Solution Factory, s.r.o. souhlasíte s tím, že k poskytování služeb a analýze návštěvnosti se používají soubory cookie.