Férové dětství

Ceny rostou. Točené pivo zdražilo skokově

Ceny rostou. Točené pivo zdražilo skokově

Ještě loni na jaře si gastro podnikatelé nadšeně mnuli ruce. Tržby úvodních měsíců byly nad očekávání vysoké a slibovaly silný nájezd letní sezóny. Pak ale přišly meziroční propady, v létě se zázrak nekonal a v závěru roku taky ne. Jak vyplývá z dat společnosti Dotykačka, jejíž pokladní systém využívá největší podíl tuzemských gastro zařízení, souhrnné tržby za rok 2023 meziročně stouply o 3 procenta. Po započítání vlivu inflace byl ovšem pro velkou část podniků uplynulý rok spíš ztrátový.

 

"Čísla je vždy třeba vnímat v souvislostech. Proti 3procentnímu nárůstu tržeb bohužel stojí 6procentní inflace. Reálně tak gastro obor skončil 3 procenta v mínusu. A to se bavíme pouze o oblastech, které odpovídají průměru. Na řadě míst měly gastro podniky mrzutější skóre," přibližuje ředitel Dotykačky Petr Menclík.

 

Jeho slova potvrzuje i Luboš Kastner, člen představenstva Hospodářské komory ČR: "Gastronomie se nevrací do reálného růstu. Ten totiž neustále brzdí nové překážky. Zatímco 2023 byl rokem bojů s cenami energií a surovin, rok 2024 bude rokem boje zákazníků s vyššími cenami, které na ně gastro – zejména u nápojů – bude muset přenést kvůli vyšší DPH."

 

Pokladna, ilustrační fotografie

 

Jiný kraj, jiné tržby

Pohled na mapu republiky potvrzuje, že hlavní město a Brno se stále výrazněji vzdalují celorepublikovým průměrům. Praha i Jihomoravský kraj totiž za loňský rok shodně dosáhly 7procentního nárůstu tržeb, tedy více než dvojnásobku celorepublikového průměru. Jejich úspěchy bohužel na druhé straně vyvažovaly kraje, které skončily v mínusových hodnotách.

 

Meziroční vývoj gastro tržeb v jednotlivých krajích – srovnání roku 2023 a 2022 (Zdroj: Dotykačka)

Meziroční vývoj gastro tržeb v jednotlivých krajích – srovnání roku 2023 a 2022 (Zdroj: Dotykačka)

 

"Největší meziroční pokles tržeb vykazovaly gastro podniky v Pardubickém kraji. O moc lépe na tom nebyly ani provozy v Karlovarském a Moravskoslezském kraji. I tam skončil rok 2023 oproti tomu předchozímu v červených číslech," ukazuje Petr Menclík.

 

Pokud bychom se podívali na rozdíly podle velikosti měst, obecně loni po většinu roku platila přímá úměra "čím větší město, tím vyšší tržby". Zatímco v hlavním městě se souhrnné gastro tržby zvedly o 7 procent a velká města vykázala 4procentní nárůst, v malých městech a na vesnicích si gastro polepšilo jen o 1 procento.

 

Zmíněné pravidlo přímé úměry však neplatilo celoročně. Například v závěru roku to bylo přesně naopak. "Konkrétně v druhé půlce prosince se lidé podle všeho přesouvali z měst pryč. Gastru tak během Vánoc nejrazantněji stouply tržby v malých obcích, zatímco Praha se ocitla v mínusu," vysvětluje ředitel Dotykačky.

 

Meziroční vývoj gastro tržeb podle velikosti obce: vlevo celoroční srovnání, vpravo prosincové hodnoty (Zdroj: Dotykačka)

Meziroční vývoj gastro tržeb podle velikosti obce: vlevo celoroční srovnání, vpravo prosincové hodnoty (Zdroj: Dotykačka)

 

Večerní pařby už nejsou in

Celoroční analýza společnosti Dotykačka potvrzuje proměnu spotřebitelských preferencí. Dlouhodobě se nejvíc daří kavárnám, jejichž zákazníci tolerují i nadprůměrnou míru zdražování. Dobře si vedou také bistra a restaurace – zejména pak ty pro náročnější klientelu. Po několika letech propadů se v uplynulém roce stabilizovaly segmenty hospod a hotelů.

 

Zásadní propady ovšem zažívají podniky orientované na noční život. "Zpočátku jsme odhadovali, že jde pouze o dočasný efekt pandemie. Celoroční loňská čísla však naznačují, že jde o dlouhodobý trend. Zákazníci se zkrátka přeorientovali na jiné koncepty a svůj čas teď tráví jinak než dřív. Mnohem častěji zajdou na drink už v odpoledních hodinách do kavárny, než aby někam vyráželi v nočních hodinách. Navíc se obecně pije méně alkoholu než dřív," komentuje Petr Menclík.

 

Zatímco bary evidují pouze několikaprocentní pokles tržeb, u diskoték a nočních klubů je meziroční pokles markantní a většinu roku se držel ve dvouciferných hodnotách.

 

Diskotéka, ilustrační fotografie

 

Jak rostly ceny?

Rok 2023 české gastro uzavíralo s inflací kolem 6 procent. V úvodu daného roku to dokonce bylo až přes 12 procent. Tento údaj – tzv. cenový gastro index (dále CGI) – společnost Dotykačka vyhodnocuje na základě dlouhodobého monitoringu cen 50 nejprodávanějších položek v gastru – od polévek a předkrmů přes hlavní chody až po dezerty a nápoje.

 

"Oproti předchozím rokům rostly ceny v uplynulém roce napříč republikou poměrně rovnoměrně. Naprostá většina krajů zdražila o 5-7 procent. Dvouciferných hodnot dosáhl pouze Karlovarský kraj, kde ceny meziročně stouply o 11 procent. Naopak na Vysočině a v Pardubickém kraji byl meziroční rozdíl zcela minimální, pouhé 2, respektive 3 procentní body," konstatuje Petr Menclík.

 

Z pohledu jednotlivých gastro segmentů loni nejvýrazněji zdražovaly kavárny. Ceny v nich meziročně stouply o 11 procent. Nejméně (pouze o 3 procenta) zvedli ceny provozovatelé disco klubů a barů.

 

Uhasit žízeň vyjde od ledna draho

Podle analýzy prvních dvou lednových týdnů už se v cenách gastro podniků začínají projevovat efekty konsolidačního balíčku. Zvýšení DPH u nápojů už některé provozovny stihly propsat do nových ceníků.

 

Pivo, ilustrační fotografie

 

"Zatímco loni v lednu jsme nezaznamenali téměř žádné meziměsíční posuny cen točeného piva nebo kávy, letos už v prvních týdnech pozorujeme nárůsty. Například průměrná cena 12° točeného piva byla v polovině ledna 57,80 Kč, zatímco ještě v prosinci se stejný půllitr prodával za průměrných 55,50 Kč," vypočítává ředitel Dotykačky.

 

V Praze milovníci zlatého moku nyní zaplatí za jeden 12° půllitr zhruba o 12 korun víc, než činí celorepublikový průměr. Naopak ve vesnické hospodě je cena oproti průměru skoro o 9 korun nižší. Všude ale ceny poskočily oproti prosinci víc než o 2 koruny na jedno pivo.

 

Zdroj: Dotykačka

Zdroj: Dotykačka

 

Meziměsíční nárůst cen mezi prosincem a první polovinou ledna zaznamenala společnost Dotykačka i u dalších nápojů, například kávy nebo domácích limonád. Prozatím nejsou nárůsty cen nijak dramatické – u kávy je to v průměru 2,5 procent a u limonád 5,5 procent. Dlouhodobé sledování trhu však naznačuje, že velká část podniků upravuje ceny až v únoru. Je tedy pravděpodobné, že rozdíly v cenách nápojů v nadcházejícím období ještě porostou. 

 

Nárůsty cen domácích limonád a kávy (Zdroj: Dotykačka)

Nárůsty cen domácích limonád a kávy (Zdroj: Dotykačka)

Redakce GastroJobs.cz, zdroj, grafy: Dotykačka, ilustrační fotografie: Canva

Používáním webu společnosti Solution Factory, s.r.o. souhlasíte s tím, že k poskytování služeb a analýze návštěvnosti se používají soubory cookie.