Férové dětství

Gastronomie je s miliardovými ztrátami nad propastí

Gastronomie je s miliardovými ztrátami nad propastí

Do čím dál větších potíží se dostávají v souvislosti s protikoronavirovými opatřeními vyhlášenými vládou jednotlivé gastronomické podniky. Kvůli jejich nucenému uzavření a možnosti prodeje pouze přes okénko se pro spoustu z nich stává situace kritickou. Podle údajů výzkumné společnosti Nielsen ztrácejí provozovatelé restauračních zařízení každý týden na tržbách 3 miliardy Kč.

 

"Už jarní období bylo pro restaurace a hospody velmi obtížné a jen s vypětím všech sil se jim ho podařilo překonat. Výdejní okénka se vedle domácího šití roušek stala symbolem jara. I přesto tržby dosáhly pouze zlomku standardního stavu a nedostavila se ani žádná speciální vládní podpora. Podzimní kolo uzavření restaurací znamená, že více než polovina z nich balancuje na pokraji krachu. Gastronomický sektor přitom podle zdravotně-statistických údajů nepatří mezi rizikové oblasti, pokud jde o šíření koronavirové epidemie,“ uvedl Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR, a dodal: "Ve své podstatě bohužel nejde jen o oblast gastronomie, ale vidíme provázanost s dalšími sektory, jako je potravinářství nebo cestovní ruch. Pokud jde například o producenty piva, tak retailový prodej jim v žádném případě nenahradil právě výpadek restaurací a hospod.“

 

Prezentace z dnešní on line tiskové konference o neutěšeném stavu gastronomie

 

Horeca neboli on-trade trh ztratil za první koronavirovou vlnu celkem 28 miliard Kč. Většina z této ztráty, téměř 60 %, se týká jídla konzumovaného v restauracích. V přepočtu jde o více než 16 miliard Kč. Přes 3 miliardy Kč činí ztráty na tržbách za pivo a podobná částka připadá na teplé nápoje, jako jsou káva nebo čaj. Ztráta tržeb u lihovin přesahuje 2 miliardy Kč a u nealko nápojů je to 1,5 miliardy Kč. "Provozovatelé restaurací, hospod, barů, kaváren, rychlých občerstvení a dalších zařízení ztrácí za každý zavřený den více než 400 milionů korun na tržbách. Aktuálně tedy při uzavření od 14. října do 19. listopadu ztráty narostly o dalších více než 15 miliard korun a tato bilance se každým týdnem zhorší o další tři miliardy korun,“ sdělil Jakub Špika, Commercial Manager ze společnosti Nielsen.

 

Prezentace z dnešní on line tiskové konference o neutěšeném stavu gastronomie

 

Ani během léta se situace výrazným způsobem nezlepšila. V porovnání prvních tří čtvrtletí letošního roku s rokem 2019 došlo k celkovému poklesu například u piva o 22 %, u nealko nápojů o 26 % a u lihovin dokonce o 31 %. I přes letní návrat k dočasnému "normálu“ letošní rok ztrácí stále čtvrtinu až třetinu tržeb.

 

Prezentace z dnešní on line tiskové konference o neutěšeném stavu gastronomie

 

Prezentace z dnešní on line tiskové konference o neutěšeném stavu gastronomie

 

"Podzimní restrikce znamenaly pro gastro byznys těžký zásah. Už jen omezení provozní doby srazilo tržby zhruba o pětinu a vedlo k uzavření části podniků. Následný lockdown pak zcela zastavil provoz šesti z deseti zařízení. Tržby se koncem října meziměsíčně propadly o 70 procent. Listopad pak přinesl nepatrné zlepšení – v jeho prvním týdnu se gastro tržby pohybovaly kolem 33 procent,“ vypočítává Petr Menclík, ředitel pokladního systému Dotykačka, který využívá zhruba čtvrtina tuzemských gastronomických podniků.

 

Prezentace z dnešní on line tiskové konference o neutěšeném stavu gastronomie

 

Většina segmentů je na tom podle P. Menclíka ale výrazně hůř než uvedený průměr. Kluby jsou už několik týdnů zcela na nule. Hospody, hotely a sportbary nedosahují ani pětiny tržeb, jaké měly letos v únoru před vypuknutím koronakrize. Jediným segmentem, který situaci ještě alespoň částečně zvládá, jsou kavárny a bistra. Otevřeno mají dvě třetiny podniků a tržby v prvním listopadovém týdnu u tohoto konceptu dosahovaly 55 % únorových hodnot.

 

Prezentace z dnešní on line tiskové konference o neutěšeném stavu gastronomie

 

Pokud jde o regiony, ve většině má aktuálně zavřeno 60–70 % gastro podniků a tržby jsou oproti normálu čtvrtinové až třetinové. Nejnižší výdělky má Karlovarský kraj. Protipólem je naopak Středočeský kraj, kde funguje téměř polovina provozů a tržby tam dosahují 62 % únorových hodnot.

 

Prezentace z dnešní on line tiskové konference o neutěšeném stavu gastronomie

 

Podle reálných odhadů přijde gastronomie po dvou vlnách uzavření velmi pravděpodobně o více než 40 % z celkových tržeb oboru, které se vloni pohybovaly na úrovni 195 miliard Kč. To znamená, že ztráta dosáhne zhruba 80 miliard Kč. Průměrná nákladovost oboru je přitom 80–90 %. "Ztráty, které budou muset hradit provozovatelé gastro provozů, dosáhnou minimálně 40 miliard korun,“ zdůraznil Luboš Kastner, garant projektu "Moje restaurace“ a člen představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR.

 

Dá se předpokládat, že ztráty se budou provozovatelé snažit většinou zmírnit vyšší mírou propouštění. Reálná očekávání jsou na úrovni 30 %, což při počtu 80 tisíc zaměstnanců v gastru bude do března 2021 činit odhadem 24 tisíc lidí. "Většina gastronomů vnímá současnou míru podpory jako nedostatečnou, například i vzhledem k podpoře tohoto sektoru v Německu nebo Rakousku. Gastronomie nemá zatím žádnou dodatečnou nadstavbu podpory nad ty již základní poskytnuté, navíc chybí zcela výhled na první čtvrtletí příštího roku,“ konstatoval Václav Stárek, prezident Asociace hotelů a restaurací ČR.

 

Ve srovnání s únorem 2020 je otevřeno nyní formou okének 39 % provozů a pouze 14 % provozů formátu "hospoda“. Právě tento formát mizí z gastronomické mapy. Pokles v celkovém počtu provozoven při srovnání z doby před koronavirovou krizí a po první vlně pandemie jsou pouhá 2 %, což neodpovídá katastrofickým scénářům z března a dubna. Na druhou stranu těch, co během vládních opatření dále provozují svůj byznys, je pouze zhruba 40 %. Nejvíce zasaženy jsou bary, kterých po první vlně znovu neotevřelo zhruba 10 %. Zároveň jejich tržby v meziročním srovnání klesly o více než 40 %.

Redakce GastroJobs.cz

Zdroj, prezentace: SPCR ČR, AHR ČR, AMSP ČR, Dotykačka, Nielsen

Používáním webu společnosti Solution Factory, s.r.o. souhlasíte s tím, že k poskytování služeb a analýze návštěvnosti se používají soubory cookie.