Co o českém hotelovém trhu říkají lednová čísla
Na první pohled to vypadá, že české hotelnictví se konečně nadechuje po hubených covidových letech, ovšem jak vyplývá z dat americké společnosti STR, situace není ve skutečnosti vůbec růžová. Navýšení obsazenosti i ceny za pokoj zdaleka nepokrývá zvýšené náklady, kterým hotely čelí kvůli vysoké inflaci a hotelový trh tak čeká velká selekce, predikuje známý pražský hoteliér.
Oproti loňskému lednu je letos situace českých i pražských hotelů lepší co se týče obsazenosti i průměrně dosažené ceny za pokoj. Ovšem to ještě porovnáme současný "normální" stav s loňskou coronavirovou zimou. Vyplývá to z včera vydaného srovnání celosvětových hotelových dat od společnosti STR za měsíc leden.
Pokud si od naivní radosti vezmeme odstup, ukazují se velké problémy českého hotelnictví a jeho horší vývoj v porovnání se srovnatelnými zeměmi.
Leden je pro střední Evropu obtížný měsíc. Přesto situace Prahy (tradičního tahouna české turistiky), která se v ceně pokoje propadla na úroveň Bratislavy, nevěstí dobré časy. Alarmující je zejména trend, kdy ceny za pokoj nepokrývají inflaci a jejich pomalý růst (reálný pokles) je výrazně pod zbytkem Evropy.
Nejde přitom říci, že Evropa je v hotelnictví striktně rozdělena na bohatý západ a chudý východ. Například Budapešť již dosahuje vyšších cen lůžek než třeba Berlín a udává tón ve visegradském prostoru. Dynamika růstu Varšavy, spolu s výrazně vyšší obsazeností stojí rovněž za povšimnutí.
Časy, kdy Praha šlapala na paty Vídni (tradičně opřené i o kongresovou turistiku), jsou, zdá se, pryč. A donekonečna se uklidňovat faktem, že výsledky Prahy jsou výrazně ovlivněny nesmyslně vysokým počtem hotelů a lůžek – neobstojí.
"Český hotelový trh čeká obrovská selekce“, říká majitel největší české hotelové sítě Jaroslav Svoboda (Czech Inn Hotels). "Zveřejněná data (STR) navíc neukazují problémy českých hotelů v plné nahotě, neboť nepracují s náklady. Obsazenost je jalová a tržby nepokrývají inflaci. Hodně hoteliérů spoléhá na zázrak a přežití zimy, že pak možná 'nějak něco…', ale vlak už jede. Naší skupině se vyplatilo, že jsme za covidu nezavírali, investovali a vsadili na české zákazníky. Naše obsazenost v lednu je dvojnásobná a někde přesahuje 80% – ceny se nám pak podařilo navýšit o skoro 50%. Pro nás je tato krize příležitost a hodláme ji naplno využít", uvedl český hoteliér, známý svým optimismem za jakékoli situace.
Meziměsíční srovnání
Zatímco na celoevropské úrovni obsazenost dále roste, tak středoevropský prostor, který je oblíbenou vánoční destinací, zažívá v lednu pokles.
Ne všude je ale situace tristní. Například známý pražský luxusní hotel The Grand Mark Prague (bývalý hotel Kempinski) v Hybernské ulici zabodoval v loňském roce v prestižním srovnání amerického CNBC "Best Hotels for Business Travellers" a orientace nejen na klasické turisty se evidentně vyplácí. "Jde o specifický, velký hotel v naší skupině Czech Inn Hotels", komentuje jeho výsledky Jaroslav Svoboda. "Dosahujeme tu výrazně nižší obsazenost než ve zbytku skupiny, ale cenová dynamika i u takto luxusního prostoru je výborná. Cena roste třikrát rychleji než u průměrných českých hotelů (dle STR údajů) – a to je skvělé,“ uzavírá Svoboda.
Redakce GastroJobs.cz
Zdroj, grafy: STR, Czech Inn Hotels
Fotografie: Czech Inn Hotels