Pizza se v našem jídelníčku zabydlela, Češi ale mají své specifické chutě i sezónní preference
Původem italská pizza si našla cestu do srdcí Čechů a stala se jedním z nejoblíbenějších pokrmů v zemi. Přestože v žebříčku našich nejoblíbenějších jídel stále drží prim česká klasika – svíčková, řízek, guláš a knedlo-vepřo-zelo, tak mezi nejprodávanější jídla v restauracích pizza bezesporu patří.
A získává si další příznivce, zejména u mladší generace, protože je často volbou občerstvení pro neformální setkání s přáteli nebo při sledování filmu a sportovních událostí. Přestože klasické italské receptury jsou stále populární, podle společnosti Objednáme si český trh vyvinul své vlastní preference a chutě.
Mezi nejoblíbenější pizzy v České republice patří Šunková, Quattro Formaggi, Šunková se žampiony a Hawaii. Salámová pizza Pepperoni je například až na sedmém místě – Češi navíc mají tendenci měnit své preference složení pizzy podle ročního období.
"V létě evidujeme častější nákupy pizzy s čerstvými ingrediencemi, které jsou tou dobou dostupnější a jsou využívané pro lehčí varianty 'letních' pizz. Připravují se pizzy s čerstvými rajčaty, rukolou, bazalkou a dalšími letními surovinami. Zaznamenáváme také nárůst prodejů šunkové pizzy s kukuřicí, ta je v létě také nejpopulárnější z celého roku," říká Adam Růžička, CEO společnosti Objednáme, která restauracím poskytuje komplexní digitální objednávkový systém.
Díky datům ze zařízení pro skladové hospodářství od Objednáme lze analyzovat i četnost nákupů, množství a typy surovin. Je patrné, že nejvíce se doplňují zásoby tradičních ingrediencí, jako jsou sugo, mozzarella a eidam, šunka, salámy či žampiony. Jsou to ale i již zmiňovaná rukola, prosciutto, parmazán a další sýry, olivy a čerstvé bylinky. Rostoucí trend vegetariánství a veganství také přispěl ke zvýšení zájmu o vegetariánské a veganské pizzy, takže došlo k nárůstu nákupů alternativních sýrů a dalších bezmasých ingrediencí.
"Naopak v zimě, kdy zákazníci hledají vydatnější a teplejší jídla, jsou oblíbenější pizzy s hutnějšími ingrediencemi jako jsou klobásy, slanina, houby, vejce nebo náš český Hermelín," vypočítává nakupované potraviny Adam Růžička a dodává, že na druhé straně existují přísady, které Češi na své pizze tolik nevyhledávají a které se ani tolik v restauracích neobjednávají. Těmi jsou například beraní rohy, zelené olivy kapie nebo tuňák.
Pijeme spíše v restauracích, nápoje přes rozvoz tolik netáhnou
Objednávání nápojů k jídlu je v české kultuře velmi běžné, takže většina Čechů si k jídlu v restauraci objednává nápoj. Velmi populární volbou je pivo, a to hlavně k obědu nebo večeři. Pokud jde o pracovní obědy, většinou je doprovázejí nealkoholické nápoje jako Cola a Cola Zero, Fanta nebo Birell. Po obědě si mnoho lidí dává i kávu. Asi jen jedna z deseti českých restaurací má nápoj zahrnutý v poledním menu (často malé pivo nebo nealko). Pití k jídlu je považováno za běžnou součást stravování v restauracích, gastronomického zážitku i společenské etikety.
Jak často je ale nápoj součástí dovozu jídel? "Podle našich dat jsou nápoje součástí asi jen třetiny objednávek přes rozvoz, rozhodně nejsou tak časté jako při návštěvě restaurace. Při objednávání jídla domů či do práce mají zákazníci většinou k dispozici vlastní nápoje," dodává Adam Růžička, který díky aplikacím, jež jsou každá originálem, poskytují provozovatelům restaurací kompletní přehled o surovinách pomocí chytrého skladu. Přehled o jejich cenách, aktuálním stavu pokladny, zásobách, objednávkách, distribuci, jeden systém na celou restauraci.
Podle dat společnosti Objednáme je průměrná cena pizzy s průměrem 32 centimetrů 199 Kč.
Adam Růžička
CEO společnosti Objednáme, kterou se svým společníkem Janem Papikem založil před 7 lety. Za tu dobu vyvinuli systém pro více než 500 restaurací, které jsou součástí projektu.
O společnosti Objednáme
Objednáme sdružuje restaurace, které společně vyvíjejí vlastní komplexní objednávkový systém. Princip je takový, že zapojené restaurace navrhují nové funkce, vzájemně o nich hlasují a ty nejlepší návrhy Objednáme implementuje. Za roky fungování tak vznikl komplexní ekosystém, který se neustále posouvá vpřed a obslouží každou činnost restaurace – od e-shopu a mobilní aplikace na míru, přes zařízení pro personál v restauraci až po aplikaci pro kurýry. Restaurace kromě fixní sazby neplatí žádná procenta navíc – předem tak ví, s jakými náklady počítat.
Redakce GastroJobs.cz, zdroj: Objednáme, fotografie: Objednáme/AI, Canva