Ochočte si Instagram
Ještě před pár lety se fotografování pokrmů v restauraci považovalo za obtěžování ostatních hostů a vrchol neslušnosti. Mezitím si ale většina restauratérů uvědomila, že s fotografickou vášní uživatelů Instagramu a dalších sociálních sítí nic nezmůže a musí ji přinejmenším tolerovat. V lepším případě i podporovat - vyplatí se to! Poradíme vám, jak na to.
Podle různých průzkumů stráví dospělí obyvatelé Evropské unie a USA do pětatřiceti let v průměru až pět dní z roku prohlížením fotografií jídla na internetu (převážně na Instagramu). Zhruba třetina z nich by údajně váhala nad návštěvou restaurace, o které na sociálních sítích není dostatek zajímavých informací. Instagram & spol. mohou výrazně ovlivnit návštěvnost vašeho podniku. Tady je 6 základních rad, jak používat konkrétně Instagram takovým způsobem, aby to vaše hosty nejen neodrazovalo, ale naopak motivovalo (pravidla pro ostatní sociální sítě se příliš neliší):
1. Zapracujte na profilu!
Nekompletní nebo nezajímavý instagramový účet vás může připravit o řadu zákazníků. Považujte svůj profil za výkladní skříň. Použijte i fotky od profesionálních fotografů, vyberte si poutavý profilový obrázek (obvykle logo), dejte si práci s vyplněním všech důležitých údajů - adresy, popisu podniku, odkazu na váš web...
2. Zaznamenávejte život ve vašem podniku!
Úspěšné firmy postují na Instagram zhruba 5 příspěvků za týden - pravidelně, ale zase ne příliš často. V případě restaurací jsou samozřejmě základem fotografie jídla, ale o ty se do značné míry postarají fanoušci sami. Nejvíce zaujmou tváře, přidávejte proto zajímavé fotografie kuchařů, obsluhujícího personálu i kolegů a kolegyň v zázemí při práci, uvádějte jejich křestní jména a krátké příběhy (“Vlastička pro Vás zrovna připravuje svoji skvělou bramboračku”). Natřeli jste okenní rámy novou barvou? Převěsili jste obrazy? Navštívila vás celebrita? Provozní si pořídil štěně? Všechno foťte a sdílejte!
Šéfkuchař Rodolphe Pottier vlastnoručně přitlouká právě získanou michelinskou hvězdičku na svůj podnik a instagramoví fanoušci jsou nadšeni. Všimněte si množství hashtagů!
3. Nabádejte hosty ke sdílení fotografií!
Instagram je skvělý v tom, že hosté mohou hrát aktivní roli v propagaci vaší firmy. Podpořte je, dejte jim najevo, že máte radost, když se s ostatními podělí o fotky jídel, interiéru nebo personálu vaší restaurace nebo kavárny. Vymyslete vlastní hashtag (můžete se inspirovat hashtagy použitými vašemi zákazníky), zmiňte se o něm v jídelním lístku nebo na tabuli s denní nabídkou. Nezapomeňte za fotografie na Instagramu hostům jmenovitě poděkovat a v rozumné míře reagovat na komentáře.
4. Postujte ve správnou chvíli!
Fotografie z restaurací mají logicky největší sledovanost v době kolem obědů a večeří. Zveřejněním příspěvku v těchto časech určitě nic nezkazíte, zvlášť pokud jste ve světě Instagramu nováčky. Zkuste ale občas postnout fotku i v jinou dobu a porovnat počet reakcí. Každý podnik má svoji specifickou klientelu, někdy se vyplatí experimentovat.
5. Sledujte populární hashtagy!
Kromě svého unikátního hashtagu sledujte i ty ostatní, které právě “trendují” pro podobné podniky v okolí. Chce to podniknout malý průzkum, ale pokud provozujete například pivnici v Harrachově, zkuste hashtagy jako #harrachovobed, #jidlovharrachove, #kamnapivovkrkonosich apod. (analogicky v jiných jazycích). Nezapomeňte také na zadání polohy provozovny na Facebooku kvůli geotagům.
Restauracím sítě Ambiente to na Instagramu “šlape”.
6. Buďte fotogeničtí!
A odlište se od konkurence. Některé restaurace ve světě už i upravují interiéry tak, aby byly fotogeničtější (často bohužel na úkor vkusu). Extravagantní umělecká díla, graffiti, cedule s křídou na vzkazy - popusťte uzdu fantazii!
Tříhvězdičkový michelinský šéfkuchař Michel Roux st. (Francouz působící ve Spojeném království) se nedávno rozhodl, že ve svých restauracích fotografování zcela zakáže: “Pochopím, když si někdo udělá jednu fotku, protože se mu třeba nějaké konkrétní jídlo hodně líbí. Ale lidi fotí pořád. A co chuť? Copak fotka v mobilu dokáže zachytit chuť?” Ačkoliv zcela souhlasíme s tím, že žádný obrázek chuť nezachytí, a rozhodnutí pana šéfkuchaře považujeme za lidsky pochopitelné, obáváme se, že zákaz v tomto případě bude spíše ke škodě. Doba se prostě mění. Však se také Michel Roux st. od svého prostořekého kolegy Gordona Ramsayho hned dočkal nelichotivé odpovědi - byl označen doslova za “zaprděnce”...
Zdroje: Only Way Online, Citypost Mail, Fine Dining Lovers