Vědci radí, jak na lepší dýška
Tohle není žert, zcela vážný článek na toto téma vyšel na německém serveru Business Insider. Popisuje výzkum lidského chování, jehož výsledky shrnula neuroložka Franca Parianen ve své knize “Jak mám vědět, co si myslím, dokud to neřeknu nahlas”. Zmíněné tipy na zisk vyššího spropitného nejsou úplně nové, případně jejich výsledek nezáleží jen na obsluze. Ale třeba někomu přijdou vhod, posuďte sami:
Než začnete hosty obsluhovat, představte se jim. Přestanete být bezejmennou součástkou personálu, hostům budete bližší, šance na dýško vzrostou. Stejně tak pomůže, oslovíte-li jménem hosta (pokud už ho znáte nebo jméno zjistíte díky provedené rezervaci). Ve světě je podobná praxe zcela běžná. U nás může být pokládána za dotěrnost, takže když to zkusíte poprvé, hosté možná budou trochu v rozpacích, ale časem si zvyknou, uvidíte.
Po hostech co možná nejvěrněji zopakujte jejich objednávku. Člověk podvědomě chová sympatie k těm, kdo se chovají stejně nebo podobně, kteří takzvaně “zrcadlí”. Funguje to nejen u slov, ale i u gest či třeba postoje, náklonu hlavy atd.
Zkuste se “snížit” na úroveň hostů, objednávky zapisujte v podřepu opření o jejich stůl, aby byly vaše oči ve stejné výši jako jejich a oni k vám nemuseli “vzhlížet”. Nebo klidně přisedněte.
Pracujete-li ve spíše neformálním provozu, můžete si dovolit i lehké doteky, položení volné ruky na rameno hosta při pokládáni talíře na stůl a podobně. Ale pozor, nepřežeňte to! Zákazník nesmí mít pocit, že ho obtěžujete nebo dokonce balíte. Podobná gesta by také neměla působit nuceně. Pokud jste sami introverti a nesnášíte zásahy do vlastní komfortní zóny, raději se o nic podobného nepokoušejte.
Další tip právě nezáleží úplně na obsluze, ale podle výzkumu velmi pomáhá, pokud je na účtence vytištěno poděkování za návštěvu. Máte-li na baru skleničku nebo hrníček na trinkgeld, měly by na sobě mít obrázek lidských očí - hosté se budou cítit pod dohledem a spíš něco “pustí” (to se v tom článku opravdu píše!).
Ještě účinnější (a také jednodušší) je poděkování na účtenku napsat ručně, než ji hostům odnesete k zaplacení. Stačí prosté “Díky” a smajlík, nebo třeba přání hezkého dne.
Spolehlivou zárukou slušného spropitného má být dárek hostům na rozloučenou v podobě bonbónu, sušenky apod. Otázka je, jestli se pak dýško ještě vyplatí.
Tak co na to říkáte?
Redakce GastroJobs.cz
Námět: Business Insider
Ilustrační fotografie pod licencí C00