Foodblogeři, fotografky, sociální sítě - zkáza? Spása?
Byly doby, kdy se lidé chodili do restaurací, barů, hospod a kaváren v klidu dobře najíst a napít, setkat se s rodinou nebo přáteli, probrat novinky a vyřešit problémy lidstva. Živočišný druh “host obecný” se samozřejmě i tehdy dělil na různé poddruhy: štamgasty, chytráky, rejpaly, stěžovatele, dále tiché, ukecané, plačtivé a agresivní opilce (přičemž někdy jeden zákazník dokázal během večera postupně vystřídat všechny tyto polohy), mladé milence, spokojené manžele, rozhádané manžele, starší milence, důchodce, homosexuální milence a tak dále (každý si jistě podle vlastních zkušeností doplní další poddruhy). Smečky v podobě turistických či školních výprav s ohledem na citlivější povahy raději nezmiňujeme.
V posledních letech se nám ale objevila zcela nová havěť, která do našich podniků chodí především fotografovat a online sdílet svoje názory na naše služby. Její exempláře obvykle poznáme záhy po příchodu: musejí si nejprve zdokumentovat stav interiérů a nabídku v jídelním lístku (přičemž si stihnou vyměnit poslední aktuality z gastronomické scény v Berlíně, New Yorku, Ostravě a Krymské ulici). Výběr z menu jim pochopitelně trvá trochu déle a je doprovázen dotazy na kvalitu a původ použitých surovin a receptur, případně dobře míněnými doporučeními, jak náš koncept zlepšit do budoucna. K pití, pokud ji nabízíme zdarma, je zhusta zvolena voda z kohoutku. Servis jídla následují buď hluboké vzdechy, oči v sloup, eventuálně zklamaný šepot, nebo naopak nadšené kvičení a pak už přichází na řadu to hlavní: focení a sdílení.
Pozor, tohle je kritický moment! Pro fotografie je nutné sestavit působivé aranžmá, což zahrnuje přeskupování předmětů na stole, rychlé pohyby, náhlé výskoky ze židlí, v extrémních případech stěhování nábytku. Po ochutnání prvního sousta z mezitím pochopitelně vystydlého pokrmu dochází k letmé kontrole počtu lajků na Instagramu. Je-li jich více než pět, mise je splněna, dojídat není nutno, platí se stravenkami nebo kartou, spropitné se vyskytuje vzácně. Ke cti jedincům této nově se objevivší čeledi slouží, že se jinak chovají slušně, nejsou hluční a jsou vetšinou čistotní (byť samečkové jsou v sezóně opatřeni porostem v obličeji).
Samozřejmě záměrně přeháníme, dnes fotí všichni a fotograf či blogger není automaticky nezvaným hostem. Pravda je ale taková, že i náš obor se prudkému rozvoji moderních technologií musí přizpůsobit. Aktivity našich zákazníků na sociálních sítích, fotografie sdílené v reálném čase, recenze, diskuse - to všechno má obrovský vliv a může každý podnik proslavit a zaručit mu prosperitu, nebo také rychle zničit. Nezbývá než snažit se těchto trendů využít v náš prospěch.
Některé luxusní restaurace si například najaly profesionální fotografy, aby šéfkuchařům pomohli vytvořit na talíři takové aranžmá, které bude na fotografiích působit co nejlépe (důležité je na tenhle aspekt myslet už při pořizování porcelánu). To si asi nemůžeme všichni dovolit, ale každý kuchař si může sám zkusit svoje jídlo vyfotit. Věci na fotografiích vypadají překvapivě často úplně jinak než při pohledu pouhým okem. A to se nemusí týkat jen “lepších” podniků, i guláš s knedlíkem na horské chatě může mít mnoho variant!
Pro obsluhu může jít o velkou zkoušku sebeovládání, ale místo nekompromisního pokládání talířů na mobily a klávesnice notebooků, zkuste hostům spíše udělat rovnou větší prostor na stole, pomoci jim s pořízením společné fotografie, vyfotit se s nimi, přidat k dobrému nějaký střípek z kuchyně, který mohou fotografové použít v popiscích ke svým dílům, a podobně. Je to lepší, než se rozčilovat, a šance na dýško určitě taky vzroste.
Pokud jde o reakce na online recenze a komentáře, jde dnes už v podstatě o samostatný obor, kterému se věnují celé firmy. Na internetu najdete mnoho tipů, základem je hlavně reagovat rychle, věcně a slušně (byť je to někdy nesmírně těžké - i v online světě narazíme na zákazníky, kteří si přišli jen vybít vlastní frustraci).
Pro zajímavost (pokud jste případ tehdy nezaznamenali): ukázkou síly sociálních sítí byla kauza Fatty Pillow versus Podolka, kdy se fanouškům známého youtubera málem podařilo srazit internetové hodnocení restaurace na nulu jen proto, že se jejich idol nepohodl s obsluhou.
Redakce GastroJobs.cz
Fotografie ilustrační pod licencí C00