Češi se také učí pít sake
Japonský nápoj sake se těší čím dál větší oblibě, nejen ve své domovině, ale také ve Spojených státech i západní Evropě, včetně České republiky. To podtrhuje fakt, že i letos přijelo do Prahy prezentovat své produkty celkem 8 sakevarů a obchodních společností z různých koutů Japonska.
Každý z nich nabídl k ochutnávce tři až čtyři druhy tradičního japonského nápoje. Akci zaštítila japonská vládní agentura na podporu obchodu JETRO (Japan External Trade Organization) a Japonská asociace výrobců sake a šóčú.
Kvašený rýžový nápoj sake je součástí japonské kultury již více než 2000 let. V posledních dvou desetiletích se nicméně jeho obliba rozrůstá i do Spojených států a západní Evropy. Má svoje plnohodnotné místo po boku piva a vína, a při vhodné příležitosti by nemělo chybět na žádném stole. Pro svůj vysoký obsah aminokyselin má velký potenciál zdůraznit a doplnit chuť jídel, ke kterým by se kyselejší víno nehodilo, nebo by jejich osobitost zastřelo hutnější pivo. Příkladem může být překvapivě chutná kombinace sake s ústřicemi nebo s vyzrálými sýry Brie a Comté, a s italským prosciuttem.
Sake se vyrábí ze speciálních druhů rýže. Ty se liší od té, kterou běžně konzumujeme. Na jeho výrobu se používá celkem asi sto odrůd rýže. Potřebná je také velmi kvalitní voda, plíseň Koji a kvasinky. Základní rozdělení ve světě sake spočívá v procentu obroušení rýžového zrnka, kdy ponechání pouze škrobového středu a obroušení bílkovin koncentrovaných blíže slupky, vede k jemnějšímu nápoji s výraznějšími ovocnými vůněmi. Naopak méně obroušená zrnka dávají vzniknout plnějším sake s komplikovanějším chuťovým profilem. Ovocné vůni se říká gindžó-ka, a proto sake z více obroušené rýže mají přízvisko gindžó, nebo daigindžó v případě zvláště vysokých stupňů obroušení. Tyto vyšší přívlastkové třídy jsou nedílnou součástí portfolia každého lepšího sakevaru.
Ty nejlepší sakevery se letos v září představily v Praze. Návštěvníci mohli vyzkoušet vybrané sake například od druhého největšího světového výrobce Hakutsuru Sake Brewing z oblasti Nada v Kóbe, která se stala kolébkou japonského sake díky kvalitě vody bohaté na minerály a vyšlechtění nejpoužívanější odrůdy sake rýže Yamada Nishiki. Mezi dalšími výrobci byl sakevar Ninki Shuzo z Fukušimy prosazující tradiční metody výroby bez chemických berliček. V jeho portfoliu naleznete výhradně přívlastkové sake bez přidaného alkoholu. Sake z neporušené čisté přírody nabízí také Ippongi Sake Brewery a další sakevar Tentaka Brewery je dokonce průkopníkem organického sake s bio certifikátem. Luxusní sake přivezl Shimizu Seizaburo Shoten vyrábějící věhlasnou značku sake ZAKU. Vytříbený nápoj vzniká brilantním spojením moderních technologií a stabilního řemeslného základu, ke kterému název odvozený od slovesa „vytvářet“ (作 cukuru) odkazuje.
Sake představuje, snad s výjimkou japonského ginu, nejrychleji rostoucí vývozní položku mezi alkoholickými nápoji, která zaujímá 36 % veškerého z Japonska vyvezeného alkoholu (v hodnotě 22,23 miliard jenů, což je v přepočtu ais 5 miliard českých korun). Nejvíce sake se vyveze do USA, Hong Kongu a Číny, z evropských zemí jsou co do hodnoty na předních pozicích Anglie, Francie a Německo, do kterého se sake vyveze největší množství, přes 367 000 litrů (2018). Ovšem s celkovou hodnotou 1,33 mld. jenů je celková hodnota vývozu sake do EU zhruba na pětině vývozu do USA a třetině toho do Hong Kongu.
V ČR je podle očekávání nejpopulárnější japonské pivo, ale daří se i japonskému ginu a whisky. Sake u nás zůstává spíše marginální záležitostí. Minulý rok se přímo z Japonska dovezlo 75 litrů sake za zhruba 53 000 korun, a po připočtení nepřímého dovozu se jednalo celkem o 1 204 litrů za 374 000 Kč. Vzhledem k tomu, že podobné množství se dovezlo letos za první půlrok, dá se v roce 2019 očekávat téměř 100% nárůst, i když se stále jedná o zlomek německých hodnot.
Letošní již třetí ročník akce opět potvrdil vzrůstající oblibu sake u nás. I proto je dnes možné tento nápoj ochutnat ve vybraných restauracích (Yamato, Martinez Bar) a obchodech (Ba Ba Beo, prosake.cz). Počet míst, kde je sake dostupné, i jejich nabídka se neustále rozšiřuje. Do konce roku budou, mimo jiné díky sake karavanu, konečně v ČR k dostání i prémiovější sake.
Redakce GastroJobs.cz
Zdroj, fotografie: Japan External Trade Organization
Japonské přísloví zmíněné ve facebookové upoutávce (虎穴に入らずんば虎子を得ず) v překladu znamená: "Když chceš chytit tygří mládě, musíš vstoupit do tygří klece".