gastroholik.cz - je-li gastronomie tvou závislostí

EcoKrabičky.cz 

Absurditou roku je DPH na pivo

Absurditou roku je DPH na pivo

Letošní ročník ankety Absurdita roku byl ovlivněn koronavirovou epidemií, která přinesla také řadu těžko pochopitelných administrativních opatření. Polovina letošních nominací se proto vztahovala právě k nařízením přijatým v této souvislosti. Přesto si své místo na slunci dokázala vybojovat trojjediná sazba DPH na pivo. Odborným garantem ankety Absurdita roku, která je vyhlašována v rámci podnikatelských soutěží Vodafone Firma roku a MONETA Živnostník roku, je Hospodářská komora ČR.

 

Tři sazby daně na pivo? Proč ne. Hospodský, vyznej se! Ne, to není nová společenská hra z dílny ministerstva financí, ale novela zákona se stanovenými sankcemi za jeho nedodržování. Skutečně nedomyšlená povinnost je letošním unikátem. Na internetu pobavila, vzedmula vlnu emocí, ale hlavně zase bez pardonu dopadá na ty, kteří nabízejí své služby v oblasti pohostinství a gastronomie. Zdanění piva u stánku jednadvaceti procenty, v restauracích deseti procenty, když si ho odnesete ve džbánku domů, tak bude platit zase jiná sazba, patnáctiprocentní daň pak pro nealkoholické pivo.

 

Pivo, ilustrační fotografie

 

Jak mnozí upozorňují, rozrůznění pravidel zvýší pravděpodobnost, že se je bude někdo snažit obcházet. Jisté každopádně je, že to žádným způsobem nepřispěje ke zjednodušení prostředí pro podnikání. Asi jen slabou útěchou zůstává, že se ministerstvo financí rozhodlo k odkladu závěrečné fáze EET do konce letošního roku, s níž je změna sazeb DPH spojována.

 

"Absurdita roku je anketou, která velmi zdařile poukazuje na největší komplikace spojené s podnikáním v České republice. Podnikatelé a živnostníci jsou přitom páteří naší ekonomiky, není třeba jim lámat obratle a ohýbat záda ještě víc, než je bezpodmínečně nutné. Jsme velmi rádi, že jim jako banka můžeme nabídnout pomocnou ruku a doufáme, že zbytečné a mnohdy velmi nedomyšleně házené klacky pod nohy jednou zmizí ze života nám všem,“ uvedla v souvislosti s vyhlášením vítězné absurdity roku Zuzana Filipová, ředitelka komunikace a CSR skupiny MONETA, která je titulárním partnerem soutěže Živnostník roku.

 

Pivo, ilustrační fotografie

 

"Letošní ročník byl odlišný zejména kvůli mimořádné situaci způsobené koronavirem, ve které byla spousta příležitostí pro přešlapy. V narychlo vydávaných vyhláškách a nařízeních se jich objevila celá řada. Mne ale nejvíce udivila novela zákona, která definovala 3 různé úrovně daně na pivo stanovené podle toho, kde nápoj vypijete. V hospodě je pivo zdaněné 10 %. Když si ho ale koupíte u stánku, zaplatíte daň 21 %. Možná bude nejrozumnější koupit si nealkoholické pivo zdaněné 15 %. Nedejbože, když se někdo rozhodne, že si nechá natočit do džbánku s sebou… Hospodský, vyznej se,“ doplnil Jan Květ, Národní obchodní manažer pro malé a střední firmy společnosti Vodafone Czech Republic, který je titulárním partnerem soutěže Firma roku.

 

Druhou příčku obsadila žádost o potvrzení o uzavření školy, když stát všechny školy uzavřel

Rodiče z řad živnostníků nad některými podmínkami ze strany státu nestačili kroutit hlavou. Řada z nich se totiž setkala s vrácenou žádostí o ošetřovné, kterou ministerstvo průmyslu, které je příslušné pro posouzení žádosti u živnostníků, vrátilo zpět k doplnění. Jako problém byla uvedena věta, že žadatel nedoložil potvrzení o uzavření školy – i když každé malé dítě po celé republice ví, že školy byly uzavřené. Žadatelé tak byli i po třech týdnech od podání žádosti vyzváni k provedení opravy. Potvrzení ze školy se podle vysvětlení ministerstva požadovalo kvůli kontrole, bez níž by nebyl k dispozici žádný doklad o tom, že dítě, v kontextu, s kterým se má ošetřovné pobírat, za běžného stavu do školy chodí.

 

Škola, ilustrační fotografie

 

Na třetí příčku letošního hlasování veřejnosti o Absurditu roku se dostala povinnost platit rozhlasové a televizní poplatky v zavřených hotelech

Zákony se musí dodržovat, to je jasné. Poněkud absurdní situace však nastává, když v době nouzových opatření nařizují podnikatelům platit poplatky za služby, které z důvodu právě přijatých nouzových opatření nemohou vůbec využívat. Hotely a ubytovací zařízení tak měly povinnost platit rozhlasové a televizní poplatky za přijímače, které mají umístěné v pokojích, a to i za období, kdy na základě epidemiologických opatření musela být veškerá zařízení tohoto typu uzavřena, a logicky tam televizi ani rádio nemohl nikdo poslouchat. Na jedné straně se tak diskutovaly nejrůznější programy na podporu podnikatelů, ti však mezitím museli platit poplatky za služby dál, bez ohledu na jejich čerpání.

 

Hotelový pokoj, ilustrační fotografie

 

Za dobu své existence přispěla anketa k odstranění celé řady zbytečných zákonů a vyhlášek

Z dnes už zrušených absurdit je to třeba povinnost vést evidenci o kontrolách na zdravotní nezávadnost, i když tuto evidenci mají povinnost vést kontrolní úřady, dále třeba neuznávání dokumentů posílaných úřady podnikatelům do datových schránek jinými úřady za originály nebo vládní nařízení určující firmám, kdy mají vymalovat či vyhlášku ukládající fyzioterapeutům mít ve své ordinaci velké zrcadlo. Jak je patrné z letošních nominací, byrokratických povinností neubývá.

Redakce GastroJobs.cz

Zdroj: Hospodářská komora České republiky

Fotografie: ilustrační pod licencí C00

Používáním webu společnosti Solution Factory, s.r.o. souhlasíte s tím, že k poskytování služeb a analýze návštěvnosti se používají soubory cookie.