Jak sestavit tým 1/Servis
Sestavit dobře fungující a sehraný tým není jednoduché. Náklady na nalezení nového zaměstnance, na jeho zaučení, na zapracování a předání potřebných znalostí jsou vysoké a navíc, volných pracovních sil je na trhu jako šafránu. Proto jsme si pro vás připravili vícedílný seriál, ve kterém vám poradíme, jak sestavit dobře fungující tým (převzato z Magazínu Storyous).
V prvním dílu se zaměříme na přední linii, tedy na servis. Přizvali jsme si k tomu také dva odborníky, kteří vám prozradí své tipy. Jaké triky se osvědčily poradkyni pro gastronomii Kateřině Fragnerové z Jak voní tymián nebo Tomášovi Timofejevovi z Peter’s Apartment?
Servis je neustále na očích
Servis je jednou z nejdůležitějších složek v každé restauraci. Z velké části utváří dojem zákazníků a image celé restaurace. Výběr pracovníků pro servis je proto více než důležitý. “Na funkčním týmu jsme pracovali cca měsíc. Nejtěžší je najít u lidí balanc mezi profesionalitou a zábavností. Lidé u nás očekávají profi servis, ale zároveň se nechtějí celý den nudit. Dále potom samozřejmě zkušenosti,” vyzdvihuje Tomáš z Peter’s Apartment.
V České republice najdete stovky gastro provozů, od malých bister až po luxusní restaurace. Každý podnik vyžaduje zcela jiný počet lidí na place, jiné nasazení či organizaci práce. Proto může hledání kvalitních pracovníků někde trvat pár týdnů, jinde ale třeba několik měsíců nebo i půl roku, což také dosvědčuje Kateřina z Jak voní tymián.
Rozmanitost týmu je výhodou
Navíc není číšník jako číšník. Každý má své slabé a silné stránky, a toho je třeba využít. Ideálně poskládaný tým by tak měl být hodně rozmanitý. Na to byste měli při jeho sestavování myslet. “Já mám raději povídání u čaje než klasický pracovní pohovor. Záleží mi na tom, aby se potenciální zaměstnanci cítili dobře. Většinou jsou totiž nervózní, a to může zkreslit výsledný dojem. To je pak velká škoda,” popisuje Kateřina Fragnerová.
A s jakými problémy se nejčastěji setkáte?
Profesionalita, odbornost či přátelské vystupování ale nejsou všechno, na co se budete při hledání muset připravit. “Nejzásadnějším problémem je nedostatek lidí. Kvalitní lidé prostě nejsou, respektive už jsou rozebraní. Na druhou stranu by jeden řekl, že každý rok přibude nová generace. Jenže tomu tak není,” uvádí Tomáš Timofejev.
Naopak Kateřina z Jak voní tymián popisuje jinou problematickou oblast: “Dát dohromady tým lidí tak, aby se dobře doplňovali v práci, je těžké. Musíte navíc nastavit vše tak, aby jim zbyl čas a prostor na koníčky a soukromý život. Bez toho to vše ztrácí smysl. Takže ve zkratce, je to o rovnováze.”
Bez volného času, prostoru na odpočinek a své koníčky totiž nebudou vaši zaměstnanci spokojeni a zároveň budou unaveni. To všechno vede k napětí na pracovišti a nekvalitní práci. Zjistěte tedy, co vaše zaměstnance zajímá a baví i mimo jejich samotnou práci, a pokuste se najít pro jejich koníčky místo i na pracovišti. Snadno se může stát, že jejich zájem budete moci lehce využít.
V neposlední řadě také správná motivace a snaha udržet si dobré lidi ve svém podniku. To všechno jsou záležitosti, na které byste měli nejen při sestavování týmu, ale také práci s ním pamatovat.
Zapomeňte na poučky, řiďte se intuicí
Během sestavování týmu se samozřejmě můžete nechat inspirovat řadou zavedených rad a pouček. Nikdy ale nezapomeňte na svou intuici! “Sama často dám na intuici spojenou se spoustou malinkých drobností, jako je podání ruky, řeč těla či pohled očí,” říká poradkyně pro gastronomii Kateřina Fragnerová.
Navíc můžete nové pracovníky najít i v čerstvých vodách: “Rozhodně bych doporučil zkusit vylovit nějaké čerstvé absolventy, sice nemají zkušenosti jako číšník s 20letou praxí, ale zase vás na druhou stranu budou poslouchat, nejsou zkažení gastrem a hlavně, ‘starého psa novým kouskům nenaučíš’,” radí na závěr svého povídání Tomáš Timofejev z Peter’s Apartment.
Kateřina ještě doplňuje pár tipů: ”Jasně nastavte pravidla hry a dohody s tím spojené, snažte se vyjít vstříc, pokud je to možné, vyhněte se lidem, co si myslí, že mohou pracovat jako rádio 24/7, a lidem, ze kterých vyzařuje hrubost a arogance,” uzavírá Kateřina.
A my dodáme, že stačí se zaměstnanci jednat férově, spravedlivě a na přímo. Kličky ani lži ještě nikoho nikam nedostaly. Otevřená komunikace je v tomto ohledu naprosto klíčová.