České vývařovny najíždějí na VezuMenu
Vzrůstající obliba pravidelných rozvozů obědů zažívá boom. Lidé se během koronavirové krize naučili objednávat jídla s rozvozem a po návratu do kanceláří začali tuto službu využívat i v práci. Malé i velké firmy se snaží zatraktivnit své pracovní pozice a v rámci zaměstnaneckých benefitů nabízí firemní stravování, které zajišťují z místních restaurací a vývařoven. Nárůst strávníků tak donutil podniky, rozvážející jídlo, své služby vyšperkovat k dokonalosti a zautomatizovat, aby nápor strávníků ustály.
Pokud restaurace chtějí vařit obědová menu ve větších objemech doručovaná zejména do firem a bez vysokých provizí doručovacím službám jako Dáme Jídlo nebo Wolt, musí vzít otěže do vlastních rukou. To znamená vlastní rozvoz a objednávkový systém, který bude optimalizovaný na objednávání předem a hromadné vaření, balení a doručování.
Nejčastější trable s pravidelnými rozvozy jídel a jak je vyřešit
Restaurace, které vaří denní menu a sami je rozváží, obvykle zápasí s těmito problémy:
● Náročný příjem objednávek. Přepisování objednávek z e-mailů, papírů a zvedání telefonů zabere klidně 1-2 hodiny denně. Navíc zákazníci často neobjednávají včas, ale volají na poslední chvíli.
● Chybovost při doručování jídel. Zákazník si stěžuje, že restaurace nedovezla jídlo, ale kde se reálně stala chyba? Měl řidič správně naložené obědy? Měl nakládku podle čeho zkontrolovat? Zabalily se obědy správně? Opsala se správně objednávka z e-mailu nebo papíru? Neudělal chybu sám zákazník při součtu objednávek od zaměstnanců? Chybovat je lidské, ale strávníkův prázdný žaludek nezná slitování.
● Složitost objednávání zákazníky. To platí obzvlášť pro firmy, kde objednává více strávníků pod jednou hlavičkou odběratele. Firma musí nějak získat objednávku od jednotlivých zaměstnanců, pak ji sečíst a hromadně odeslat e-mailem, zavolat telefonem nebo přepsat na papír. Neřku-li když zaměstnanci chtějí odhlásit nebo přihlásit oběd v průběhu týdne a je potřeba změnu zatelefonovat do restaurace. Komunikaci s restaurací na sebe musí vzít někdo z firmy, takže restaurace se o změnách dozví později, než je nutné a firmu to stojí zbytečné peníze na času tohoto zaměstnance.
● Náročná fakturace. Někteří zákazníci platí na fakturu zpětně za měsíc, někteří hotově po týdnu, někteří každý den. Sečíst tržby, vystavit fakturu, odeslat na e-mail, zkontrolovat zaplacenost. Měsíční zpracování faktur zabere klidně půl den času.
● Zaškolení nových řidičů. Pokud restauraci např. onemocní řidič, musí nového řidiče co nejrychleji zaškolit. To znamená vysvětlit trasu, dát instrukce, jak doručovat kterému odběrateli, kde vybírat peníze apod.
Rozvozy jídel nejsou jednoduché, ale téměř vždy se dají posunout dále. Každá ušetřená hodina a každé vylepšení služby pro zákazníka se počítá.
A přesně s těmito problémy se rozhodla skoncovat českokrumlovská vývojářská firma Net Magnet s.r.o., která vytvořila objednávkový systém pro rozvozy VezuMenu.cz.
Zeptali jsme se zakladatele VezuMenu.cz Tomáše Kouby, co ho k tomuto nápadu přivedlo:
"Už 10 let objednáváme do kanceláře obědy z různých místních restaurací a vývařoven. Každou neděli v 10 večer jsem musel zapnout počítač, sečíst objednávky jídel od kolegů (pokud si nezapomněli objednat) a poslat e-mailem restauraci objednávku za celou firmu. To mě děsně štvalo. Když jsem zapomněl, byl v pondělí hlad. Jednou jsme se rozhodli si napsat vlastní systém na objednávání, aby každý kolega objednával sám za sebe, ale pod naší hlavičkou. Fungovalo to výborně, tak jsme do systému pozvali naši restauraci, aby viděla naše objednávky v reálném čase, postupem času jsme pozvali další odběratele a nakonec i další restaurace. A od té doby se nám daří oslovovat majitele restaurací, kteří si chtějí ušetřit čas, snížit chybovost doručování, automatizovat provoz, aby mohli jet v klidu na dovolenou, a kteří chtějí posunout způsob objednávání jídel do 21. století."
Co VezuMenu umí?
Hlavní výhodou systému je, že funguje online. O všech změnách ví restaurace okamžitě, systém se neustále rozvíjí o nové funkcionality podle potřeb restaurací a vždy bude aktuální.
Úleva pro gastro provozy
● Jednoduché rozhraní pro příjem objednávek, žádné přepisování z papírů, telefonů a emailů.
● Možnost omezení času objednání jídel a počtu porcí, takže se restauraci nestane, že dostane více objednávek než má připravených porcí.
● Rychlé optimalizované rozhraní pro přepis objednávek z papíru nebo telefonu.
● Možnost změny historických objednávek pro případy vratek apod.
● Možnost různých cen nebo objednávkových časů pro různé odběratele.
● Obalový management - různé možnosti výběru obalů pro objednávaná jídla.
● Minimalizovaná chybovost díky přehledům a tisku nalepovacích štítků na krabičky s informacemi co, kam, pro koho.
● Řazení odběratelů v rámci linek podle plánu rozvozu.
● Tisk jídelního lístku a zobrazení na webových stránkách restaurace.
● Přehledné reporty, exportovatené do Excel formátu pro další zpracování.
● Vystavení faktury a odeslání na e-mail odběratele na 2 kliknutí.
● Veřejná žádost o odběr jídel pro registraci nových odběratelů.
● Intuitivní ovládání aplikace i na telefonu.
Jednoduchost pro strávníky
● Objednání na pár kliknutí, z počítače i mobilu.
● Možnost změny objednávky v průběhu týdne (pokud to restaurace umožní).
● Upozornění, když si strávník zapomene objednat na další den.
● Automaticky zasílaný jídelní lístek na další týden na email strávníka.
● Možnost objednávat i za kolegy-strávníky (kteří by třeba VezuMenu použít nechtěli).
● Reporty pro zpětnou kontrolu.
Co říkají na systém restaurace a strávnící?
Restaurace používající VezuMenu si chválí nárůst počtu strávníků i průměrných tržeb na strávníka. Mají také více času věnovat se kvalitě pokrmů, než náročné administrativě.
Snížení chybovosti dodaných obědů si pochvalují i samotní strávníci, kteří teď i díky štítkům vědí, který oběd je připravený přímo pro ně a nevznikají spory o to, kdo si co objednal.
Dle dotazníkového šetření mezi strávníky používajících VezuMenu by byla většina odpovídajících velmi zklamaná, kdyby nemohla používat VezuMenu dále.
Zdroj, fotografie: VezuMenu.cz