Redzepi podnik zavírá kvůli filmu Menu, věří fanoušci
Fanoušci filmu The Menu jsou přesvědčeni, že film může za to, že byla uzavřena jedna z nejlepších fine diningových restaurací na světě, Noma.
Fanoušci filmu Menu jsou ohromeni paralelou, kterou vyvodili mezi filmem a skutečným (tedy plánovaným) uzavřením restaurace Noma. Film Menu měl premiéru 18. listopadu 2022. Sleduje mladý pár, jehož návštěva fine diningové restaurace na odlehlém ostrově se zvrtne, protože šéfkuchař Slowik (Ralph Fiennes) má se svými hosty jiné plány než jen ochutnávání. Satirická premisa si bere na mušku kulturu gurmánů a problémy v restauračním průmyslu jako celku. Témata nutící k zamyšlení, satirický tón, absurdita a herecké výkony, to vše filmu vyneslo vysoké hodnocení kritiků. Někteří fanoušci dokonce vyjádřili přesvědčení, že by film mohl mít sílu ovlivnit skutečný restaurační průmysl.
Jak už jsme psali, kodaňská restaurace Noma bude po dvou desetiletích provozu nejpozději v roce 2024 uzavřena. Noma získala tři michelinské hvězdy a byla zařazena mezi nejlepší restaurace na světě. Stejně jako podnik ve filmu nabízela exkluzivní kulinářský zážitek. Noma nabízí jídlo o 20 chodech, které může návštěvníka vyjít až na 500 dolarů (11 tisíc korun nebo 460 eur). Majitel René Redzepi však restauraci zavírá, protože fine dining je "neudržitelný" - vyžaduje dlouhou, vyčerpávající pracovní dobu zaměstnanců a provozovatel nemá prostředky na jejich zaplacení. Fanoušci filmu Menu se rychle vrhli na sociální sítě a vyslovili teorii, že film Redzepiho rozhodnutí ovlivnil.
Není překvapivé, že fanoušci hledají paralely mezi filmem Menu a uzavřením podniku Noma. Film se zabývá restauračním průmyslem velmi odvážným způsobem a odhaluje smutné pravdy tohoto odvětví, které nejsou často vidět. Je vlastně parodií na fine diningové restaurace. Šéfkuchař Slowik je plný vzteku a pomsty vůči zákazníkům, kvůli kterým ztratil vášeň pro vaření. Kuchaři mezitím žijí na místě a pracují téměř ve dne v noci, protože jsou "uvězněni" ve své práci. Vládne zde nesmírná aura podřízenosti, protože kuchaři plní Slowikovy příkazy a zdá se, že pod jeho tyranskou vládou nemají téměř žádné slovo.
Pak jsou tu zákazníci (ve filmu) jako Tyler (Nicholas Hoult) - hnidopišští všeználci a radoby celebrity, kterým jde spíš o to, aby se pochlubili svým bohatstvím než o skutečné jídlo.
Ačkoli je film Menu satirickým a nadsazeným pohledem na restaurační průmysl, jeho hlavní aspekty budou pro skutečné pracovníky v tomto odvětví překvapivě podvědomé. V oboru pracují někteří kuchaři vyčerpávající hodiny, a zaměstnanci v Nomě opravdu mají šestnáctihodinové směny. Existuje nespočet příběhů o šéfkuchařích, kteří své zaměstnance slovně a citově týrali. Při nesčetných hodinách práce s nízkou mzdou ve vysoce stresovém prostředí a při vytváření jedinečných a brilantních kulinářských děl se pak mnozí pracovníci setkávají s obtěžováním ze strany nedoceněných zákazníků.
I když jsou diváci ve filmu Menu zděšeni Slowikovým jednáním, někteří s ním budou soucítit. Jeho extrémní frustrace je něco, s čím se pravděpodobně může ztotožnit mnoho pracovníků v restauračním průmyslu, a poukazuje na potřebu změn v tomto odvětví. Nyní restaurace jako Noma ukazují, jak trefný je film pokud jde o gastronomii jako odvětví. A to do té míry, že i ty nejlepší restaurace na světě si uvědomují, že to, co dělají, prostě není možné dělat bez negativních dopadů na jejich zaměstnance. Skutečnost, že fanoušci hledají paralely mezi Nomou a filmem The Menu, dokazuje, že silné poselství filmu se divákům neztratilo.
Redakce GastroJobs.cz
Zdroj: The Daily Mail, Screen Rant
Snímky obrazovky: trailer filmu Menu
Pozn. redakce: René Redzepi svoji restaurací nazval "noma", s malým začátečním písmenem. Když jsme se toho i v českém textu drželi, působilo to nepřehledně. A jeden čtenář nám kvůli tomu poslal zprávu, že jsme orangutani. Což jsme, ale s pravopisem to nesouvisí! I proto teď používáme variantu "Noma". Díky za pochopení!