gastroholik.cz - je-li gastronomie tvou závislostí

EcoKrabičky.cz 

Jak sestavit tým 3/Management

Jak sestavit tým 3/Management

Sestavit dobře fungující a sehraný tým není jednoduché. Náklady na nalezení nového zaměstnance, na jeho zaučení, na zapracování a předání potřebných znalostí jsou vysoké a navíc, volných pracovních sil je na trhu jako šafránu. Proto jsme si pro vás připravili vícedílný seriál, ve kterém vám poradíme, jak sestavit dobře fungující tým (převzato z Magazínu Storyous).

 

Ve třetím dílu našeho seriálu se zaměříme na management. Svoje vyzkoušené tipy nám prozradili dva profesionálové přímo z oboru. Jaké triky se osvědčily personalistce Šárce Borské ze společnosti BORSKÝ GASTRO a. s. nebo Michalu Pšeničkovi, šéfkuchaři v Café Imperial?

 

Michal Pšenička, šéfkuchař Café Imperial v Praze

 

Každá restaurace je jako stroj. Každá součástka musí být dobře promazaná, aby perfektně šlapal i samotný stroj. A právě jedním z těchto koleček je management. Je mozkem každé restaurace, která by bez dobrého vedení nemohla fungovat. Jenže jak takovou dobře namazanou součástku najít či vytvořit?

 

Personalistka Šárka Borská ze společnosti BORSKÝ GASTRO

 

Manažerem nemůže být každý
V první řadě je dobré si uvědomit, že ve vedení restaurace, kavárny či hospůdky nemůže být každý. Není to nic negativního. Každý má zkrátka předpoklady pro něco jiného a ne každému sedne právě vedení lidí. Člověk ve vedoucí pozici by měl být sebevědomý, motivující, kritický, pomáhající, tolerantní a cílevědomý. Zároveň by měl mít mezi zaměstnanci respekt. Je toho ale samozřejmě víc.

 

Práce musí bavit
Když například přijímá nové zaměstnance Šárka Borská, nejdříve zjišťuje, zda daného člověka práce baví: “K tomu mi stačí se zeptat, jestli je schopen mi něco říct o svém vztahu k zákazníkům. Zeptám se ho, jací zákazníci za ním chodili v jeho minulé práci. Kdo se vracel a co o nich věděl. Jestli mi není schopen odpovědět a jen řekne, že tam chodili všichni možní nebo že neví, je jasné, že zákazníky vůbec nevnímal a nezajímali ho. V momentě, kdy je člověk nadšený a řekne mi, kdo všechno k němu chodil, je to na dobré cestě.”

 

Provoz v restauraci, ilustrační foto

 

Na praxi nezapomínejte!
Ovšem důležité jsou také znalosti, praxe a chuť se neustále zdokonalovat. “Asi bych mohl vyjmenovat hromady schopností počínaje zbožíznalstvím a konče třeba dodržováním hygieny, ale bohužel ani nejlepší znalosti vám nezaručí, že budete dobrý či výborný manažer. Důležité je se chtít stále učit novým věcem a zdokonalovat se,” podotýká Michal Pšenička.

 

I když perfektním šéfem může být i naprostý začátečník, ve většině restaurací se osvědčil někdo, kdo se v oboru pohybuje alespoň pár let a má základní povědomí o fungování restaurace.

 

Takového manažera, kterého jeho práce baví, těší se na každý den s kolegy, rád se vzdělává a vkládá do každé činnosti srdce, je radost při práci sledovat. Restaurací se pohybuje s grácií, lehce rozdává úkoly, jeho zaměstnanci jej bez odmlouvání poslouchají a celá ta podívaná působí jako perfektně nacvičené představení. A přesně tak by to mělo vypadat v každé restauraci.

 

Vyhněte se tradičním chybám
Občas se ale bohužel při výběru někoho na vedoucí pozici nevyhnete chybám. Nestačí se totiž dívat pouze na pěkný vzhled a přátelské vystupování.

 

“Mnoho personalistů upřednostňuje profesionalitu před morálními vlastnostmi. Vidí jenom praxi, mnohdy si ji ani neověří, dotyčný je zahltí tím, kde všude vařil nebo pracoval, a oni ho automaticky považují za odborníka, kterého potřebují mít v týmu. Někdy dokonce stačí říct, že má vystudovanou vysokou školu hotelovou. Tam ho ale bohužel naučí jen znalosti, které v praxi nepoužije,” upozorňuje personalistka Šárka Borská.

 

Manažerka restaurace, ilustrační foto

 

Dobrý management je souhrnem klíčových vlastností
Ač jsou tedy kuchaři, číšníci, pomocná síla v kuchyni a spousta dalších lidí důležitými články každé restaurace, bez dobrého vedení by jen pobíhali bezcílně kolem a jejich práce by neměla hlavu ani patu.

 

“Každý provoz je ale specifický a vyžaduje vždy trochu jiný přístup – tady se tedy rýsuje další důležitá vlastnost dobrého vedení, a to umět se přizpůsobit,” uvádí Michal Pšenička, šéfkuchař v Café Imperial.

 

Manažer není vidět, ale jeho práce ano
I když manažer není vidět, je velmi důležitým střípkem naší mozaiky. Je šedou eminencí v pozadí, která vše řídí. Pokud je kvalitní, poznáte to na perfektně šlapající restauraci. Pokud některou z činností neovládá na 100 %, také to poznáte, avšak na druhé straně spektra. Mnohdy se právě proto manažer ani nehledá, ale samovolně zrodí z některého ze stávajících zaměstnanců či ze samotného majitele.

 

Ze zaměstnance manažerem
Nechat vyrůst některého ze svých zaměstnanců v manažera působí jako perfektní volba. Daný člověk pracuje ve vaší restauraci řadu let, zná ji jako své vlastní boty, rozumí si se všemi kolegy, všechny procesy dokáže vyjmenovat i ze spaní a zná také majitele a jeho představy.

 

Jak už ale bylo řečeno na začátku, ne každý se do této pozice hodí. Mnozí jsou velmi šikovní kuchaři, ale neúspěšní manažeři. “Tahle práce je časově i fyzicky hodně náročná a člověk musí jet neustále na plný plyn. Je často vyčerpaný, pod neustálým tlakem, ale musí vždy odvést stoprocentní práci. Jen tak může být opravdovým profesionálem,” uzavírá Michal Pšenička, šéfkuchař v Café Imperial.

 

Provoz v restauraci, ilustrační foto

 

Proto je hledání dobrého vedoucího tak obtížné. Neočekávejte, že jej najdete za týden. Bude vám to trvat třeba i několik let. Jakmile jej ale najdete, opečovávejte si jej a chraňte. Kvalitních manažerů je totiž jako šafránu a jeden takový může být součástí vaší restaurace třeba jen jednou za život.

 

1. díl seriálu, o obsluze, si přečtěte tady a 2. díl, o kuchyni, zase tuhle.

Používáním webu společnosti Solution Factory, s.r.o. souhlasíte s tím, že k poskytování služeb a analýze návštěvnosti se používají soubory cookie.