Jak sestavit tým 4/Zázemí
V závěrečném dílu našeho seriálu Jak sestavit tým se zaměříme na poslední součást každé restaurace, a to zázemí. Přizvali jsme si k tomu jednoho odborníka, který vám prozradí své tipy. Co se osvědčilo manažerce kaváren Místo, Můj šálek kávy a Alza Café Zuzaně Meszarošové (převzato z Magazínu Storyous)?
Mít dobře fungující tým je pro každého restauratéra ta největší radost. Zaměstnanci jsou polovinou úspěchu. Pokud jsou sehraní, šlape restaurace jako hodinky. A ač se to nezdá, svůj lví podíl na fungování celé restaurace má i zázemí. Tedy zaměstnanci, jako jsou pomocní kuchaři, brigádníci, uklízečky, pracovníci na debaras, umývači nádobí apod. Jak tedy poskládat i z tohoto pohledu dobře sladěný tým?
Hlavně díky zaměstnancům to vše funguje
Už to bylo řečeno tisíckrát. Najít schopné zaměstnance není jednoduché. A to ani u pozic pomocných kuchařů, uklízeček či pracovníků na debaras. Nedostatek lidí je zkrátka velký problém. Jak to tedy udělat, aby restaurace šlapala jako hodinky i přes nedostatek zaměstnanců?
“Hlavně se snažíme, aby nebylo vidět navenek, že není zaměstnanců dostatek. Při počtu zaměstnanců, který nyní máme, neustále někoho hledám,” uvedla v rozhovoru pro Storyous Zuzana Meszarošová, manažerka kaváren Místo, Můj šálek kávy a Alza Café.
Jenže jak dále Zuzana upozorňuje, i když jí dochází desítky životopisů měsíčně, kvalitní pracovníky objeví jen zhruba v 10 % z nich. Někdo sice může namítat, že kvalita není u zázemí až tak důležitá, ale opak je pravdou.
Kvalita hraje obrovskou roli
Každý majitel restaurace chce, aby zaměstnanci chodili řádně do práce, byli dochvilní, nedělali zbytečné problémy a svou práci odváděli na jedničku. A to nezvládne každý.
Navíc je jasné, že alespoň základní povědomí o daném oboru člověk musí mít. Nechcete přeci, aby vám zaměstnanec zničil mramorovou podlahu či nové nádobí nesprávným čisticím prostředkem. Všechny tyto pozice jsou také fyzicky náročné, takže je potřeba hledat někoho trochu v kondici. Důležitým faktorem je i pečlivost. Práce by totiž měla být odvedena vždy perfektně.
Přístup zaměstnavatele ale může pomoci
Zaměstnavatel se ovšem může zasloužit o polovinu úspěchu. “Podmínky pro zaměstnance jsou stanovené tak, že se můžou na vedení vždy spolehnout a jsou dobře placení, aby mohli fungovat co nejlépe. Základem je vážit si jich. Měli by mít pocit, že jsou součástí celku. A že se nikde jinde nebudou mít líp,” popisuje slečna Meszarošová.
Pohoda a přátelská atmosféra
Klíčová je také přátelská atmosféra a dobrý kolektiv, kde vzniká nejedno přátelství. Díky tomu mají zaměstnanci dokonalé pracovní podmínky. Spokojení zaměstnanci s úsměvem na rtech, kteří s firmou cítí velkou míru sounáležitosti, jsou totiž základem úspěšného podnikání.
Druhou stranou mince je samotný přístup k práci každého z nich. To však z životopisu nevyčtete. K tomu se musí zaměstnanec otestovat přímo v provozu. Často se dokonce stává, že se v praxi osvědčí člověk, který k tomu na první pohled nemá předpoklady. Nezatracujte tedy možné kandidáty dle prvního dojmu, ale spíše si je otestujte. Jen tak se můžete dostat ke skutečnému pokladu.
Jak najít kvalitní zaměstnance pro zázemí restaurace?
Otázkou tedy zůstává, jak takového zaměstnance najít? Jednoduchý návod bohužel neexistuje. Je to souhra prosté náhody a štěstí. Zkrátka musíte hledat. Stanovte si priority, přesnou podobu dané pozice, kterou chcete obsadit, a co nejdetailnější popis člověka, který by se vám hodil. Čím přesnější představu budete mít, tím lépe ji budete moci naplnit.
Nezapomínejte ani na to, že i člověk, který nemá na první pohled potenciál, vás může v praxi mile překvapit.
Pár rad na závěr
A co bychom vám doporučili na úplný závěr našeho seriálu? Během posledních dvou měsíců jsme zpovídali několik odborníků, prošli desítky článků a zpovídali nespočet zaměstnanců. Jaký je výsledek?
K vytvoření sehraného týmu pracovníků většinou stačí málo – přátelské pracovní prostředí, jistota a zázemí, upřímnost, férové jednání a hlavně přístup samotného člověka. A nezáleží na tom, jestli hledáte servírku, uklízečku nebo šéfkuchaře. U všech je to stejné. Zkrátka neustávejte v hledání, nezapomínejte na kontakty známých a vytrvejte. Při výběru dejte na svou intuici, nedbejte příliš na informace v životopisu a nezapomeňte, že každý člověk je jiný.
Někde tam venku určitě čekají skvělí lidé, kteří stmelí váš tým. Jen je potřeba je najít. Podívejte se i na předchozích díly seriálu: o servisu, kuchyni a managementu.